چکیده:بدون تردید در طول تاریخ برخی کوشیده اند تا معنای آیات قرآن را بر اساس دیدگاه های خود تفسیر نمایند. این اقدام ناپسند، در روایات، «تفسیر به رأی» نام گرفته و به افراد تحریف گر، نسبت داده شده است نه به قرآن، ولی به تدریج، در میان قرآن پژوهان اهل سنت و شیعی، «تفسیر به رأی» افراد، با «تحریف معنوی» قرآن، همسان، تلقی شده و تعبیر تحریف معنوی، به قرآن کریم، انتساب یافته است و به دلیل وقوع تفسیر به رای افراد، تحریف معنوی قرآن کریم نیز حتمی انگاشته شده است. 
این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی و نقد این دیدگاه پرداخته و با ارایه دلایل عقلی و نقلی، این همانی بودن تفسیر به رأی افراد و تحریف معنوی قرآن کریم را به چالش کشیده، بر تفاوت های روشن تفسیر به رأی صاحبان آرای باطله با تحریف یافتگی معنوی قرآن تأکید می ورزد؛ چرا که تفسیر به رأی، به افراد نسبت می یابد، ولی تحریف معنوی، به قرآن؛ بدین رو وجود تفسیر به رأی افراد، نه به دلالت مطابقی، همان تحریف معنوی قرآن است و نه به دلالت تضمنی و التزامی، آن را در بر داشته و اثبات می کند. نگارندگان انتساب تحریف گری معنایی را به افراد، به جای انتساب تحریف یافتگی معنوی به قرآن کریم را، پیش رو می نهند.


کلمات کلیدی: تحریف؛ تحریف معنوی؛ تفسیر به رأی؛ تحریف قرآن

نور گستر تحریف ,قرآن ,تفسیر ,معنوی ,کریم ,افراد، ,معنوی قرآن ,قرآن کریم ,تحریف معنوی ,انتساب تحریف ,یافتگی معنوی ,تحریف یافتگی معنوی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان خدمات نرم افزاری آزمایشگاه خاک بتن آسفالت رپ صدا/بزرگترین سایت موزیک تدریس خصوصی ریاضی پنجم دبستان در تهران دنیای سلامت از هر دری سخنی ...